In 1999 heeft Maja Stuwadoors samen met HES Beheer de Rotterdam Bulk Terminal (RBT) opgericht. De RBT exploiteert één van de meest traditionele bulk terminals in het Rotterdamse havengebied. De focus van RBT is gericht op het behandelen en opslaan van bulkproducten, met name droge mineralen. De terminal ligt in de Vulcaanhaven aan de noordkant van de rivier de Nieuwe Maas.
Multi-purpose
RBT is met recht een 'multi-purpose' bulk terminal. De lay-out van de terminal, in combinatie met het type brugkraan, maakt het mogelijk een verscheidenheid aan bulkproducten te behandelen. Zo worden er kolen en cokes behandeld, maar ook zout, kaoline en kunstmest. Daarnaast vindt er op- en overslag plaats van droge mineralen waaronder bauxiet, magnesiet en bentoniet. Rotterdam Bulk Terminal is de op één na grootste terminaloperator voor droge mineralen in de Rotterdamse haven.
RBT is met recht een 'multi-purpose' bulk terminal. De lay-out van de terminal, in combinatie met het type brugkraan, maakt het mogelijk een verscheidenheid aan bulkproducten te behandelen. Zo worden er kolen en cokes behandeld, maar ook zout, kaoline en kunstmest. Daarnaast vindt er op- en overslag plaats van droge mineralen waaronder bauxiet, magnesiet en bentoniet. Rotterdam Bulk Terminal is de op één na grootste terminaloperator voor droge mineralen in de Rotterdamse haven.
Capaciteit en materieel
RBT beschikt over twee brugkranen met een hijscapaciteit van 16 ton. De brugkranen zijn uitgerust met een 360 graden roterende trolley. Met een totale overspanning van 160 m zijn de kranen geschikt voor boord-boord overslag en overslag naar diverse plaatsen op de terminal. Afhankelijk van het product en de wijze van overslag (boord-boord of wallossing) bedraagt de prestatie per kraan per uur gemiddeld 350-500 ton. Daarnaast bezit RBT een ca. 1500 m lang transportbandsysteem, waarmee bulklading in de stalen silo's en de vlakloods kan worden gebracht. Afvoer vanuit de silo's en de vlakloods gaat via het bandsysteem naar de laadsteiger (havennummer 602) aan de zuidzijde van de locatie. Per uur kan ca. 500 ton geladen worden.
Voor de overige werkzaamheden op de terminal en in de scheepsruimen beschikt Rotterdam Bulk Terminal over een vloot shovels en shrankladers.
RBT beschikt over twee brugkranen met een hijscapaciteit van 16 ton. De brugkranen zijn uitgerust met een 360 graden roterende trolley. Met een totale overspanning van 160 m zijn de kranen geschikt voor boord-boord overslag en overslag naar diverse plaatsen op de terminal. Afhankelijk van het product en de wijze van overslag (boord-boord of wallossing) bedraagt de prestatie per kraan per uur gemiddeld 350-500 ton. Daarnaast bezit RBT een ca. 1500 m lang transportbandsysteem, waarmee bulklading in de stalen silo's en de vlakloods kan worden gebracht. Afvoer vanuit de silo's en de vlakloods gaat via het bandsysteem naar de laadsteiger (havennummer 602) aan de zuidzijde van de locatie. Per uur kan ca. 500 ton geladen worden.
Voor de overige werkzaamheden op de terminal en in de scheepsruimen beschikt Rotterdam Bulk Terminal over een vloot shovels en shrankladers.
No comments:
Post a Comment